Over de heraanleg van de dorpskern van Sint Joris Weert is al veel te doen geweest. En zeker over de verkeersveiligheid in de Beekstraat en in het smalle schoolstraatje, de Pastoor Tilemansstraat. Opeenvolgende generaties van oudercomités drongen in het verleden al aan bij opeenvolgende schepencolleges om allerlei maatregelen te nemen voor meer verkeersveiligheid. Er was destijds zelfs een betoging in het dorp, georganiseerd door het toenmalige oudercomité. Sommige kinderen die toen meeliepen, zitten nu in het oudercomité.
Meer recent heeft de gemeente ook concrete plannen gemaakt voor de Beekstraat en omgeving. In de zomer van 2021 vroeg de gemeente om reacties via het participatiepad Weert Multi Mobiel. Op basis van die reacties ging een ontwerpbureau aan het werk. Er kwam in maart 2022 een info vergadering in de kerk van Sint Joris Weert waar een 80tal bewoners zich in kleine groepen bogen over de voorgestelde plannen. En bij een indicatieve stemming met overweldigende meerderheden kozen voor eenrichtingsverkeer in de gehele Beekstraat. Het verslag van die infovergadering vind je elders op deze website (https://achterdoechelen.be/2022/03/20/weert-wil-een-aangenaam-en-veilig-centrum/) Er kwam een proefproject, aanvankelijk voor zes maanden, nadien weer verlengd. Het verkeersreglement werd aangepast, er kwam een zone 30 en de Beekstraat werd fietsstraat. En nu is het wachten op de heraanleg van de straat.
Enquête van Pro OH
Door de oppositie van Pro OH werd ingespeeld op het ongenoegen bij sommige bewoners in belendende straten. Het eenrichtingsverkeer leidde tot meer verkeersdrukte in de Kauwereelstraat en Stationsstraat zoals bleek uit de tellingen: de verkeersdrukte wordt nu meer gelijk verdeeld over elk van de drie straten. En er was ook wat sluimerend ongenoegen bij de klanten die per auto naar de Delhaize komen: wie naar de richting Oud Heverlee terug wil, moet nu het blokje omrijden.
Reden genoeg voor Pro OH om een eigen enquête op te zetten: voor de zomervakantie werden in alle brevenbussen binnen en buiten Sint Joris Weert een enquête-formulier verdeeld. En wie wou kon de enquête ook via internet invullen. Met vragen of je een positieve invloed had gemerkt op de verkeersveiligheid in je eigen straat. Ook al woonde je helemaal niet in een van de omliggende straten. En of je tweerichtingsverkeer wou in de Beekstraat. En of je pas halfweg de Beekstraat eenrichtingsverkeer wou, pas nà de Delhaize parking. Met antwoordcategorieën op vragen die elkaar niet uitsluiten . Of waarmee je met één kruisje al of niet akkoord moest gaan met 4 voorstellen tegelijk (éénrichtingsverkeer in de Beekstraat, 2 flitspalen in de Kauwereelstraat, of trajectcontrole, weghalen chicanes in Kauwereelstraat en 30 km per uur in de Stationsstraat. En zonder enige controle op de samenstelling van de steekproef of de respons, op dubbeltellingen of op scheeftrekkingen. Kortom : met dat soort enquêtes haal je een heel zware buis op het vak “Methoden en technieken van sociaal onderzoek” in de eerste kandidatuur van pol en soc.
De enquête resultaten op de gemeenteraad van 26 september

Pro OH vond de respons op hun enquête “overweldigend”. Bijna 180 inwoners, waarvan 80% afkomstig uit Sint-Joris-Weert, hadden de enquête ingevuld. Van de 144 antwoorden van mensen die opgaven in Sint Joris Weert te wonen verkozen 79 of 55 % de oude situatie met tweerichtingsverkeer in de Beekstraat beter, 66 deelnemers of 45 % wensten een of andere vorm van eenrichtingsverkeer. De gedetailleerde resultaten vindt u op www.prooh.be . Volgens PRO OH wees hun enquête er daarmee op dat er geen draagvlak is voor eenrichtingsverkeer in de Beekstraat.
Op de gemeenteraad van 26 september vroegen ze daarom om een nieuw proefproject waarbij er pas voorbij de uitgang van de Delhaizeparking eenrichting zou komen. Een optie die door 8 deelnemers (5 %) uit Sint Joris Weert aan de enquête werd verkozen. Daarbij zou er in het eerste deel van de Beekstraat weer in twee richtingen mogen gereden worden . Na zo een nieuw proefproject zou er dan een hoorzitting moeten volgen, en pas nadien een beslissing.
Hanna Van Steenkiste (Groen) toonde zich namens de meerderheid benieuwd naar alle bemerkingen en suggesties die met de enquête waren ingezameld. Ze raadde ook aan om een belangrijke doelgroep van de genomen maatregelen te bevragen: de 200 schoolkinderen in Sint Joris Weert en hun ouders. Kennelijk bereidt ook de school een reactie voor op het proefproject. De verkeersveiligheid is duidelijk verbeterd in het proefproject: dat is ook te merken aan de vaststelling dat meer ouders hun kinderen laten fietsen of stappen naar school.
Gedeeltelijke éénrichting kan niet
Ze wees erop dat de opties voor de eenrichting geen plotse ingeving waren, maar voort komen uit het structuurplan, het mobiliteitsplan, tellingen, en een studie van een ontwerp bureau. Daarbij heeft de gemeente ook uitdrukkelijk gevraagd om de optie van een gedeeltelijke eenrichting vanaf de Delhaize parking te onderzoeken. Dat werd afgewezen in de twee onderzoeksrapporten die ook aan de oppositie werden bezorgd: het wijzigen van een tweerichtingsstraat middenin een straat in een eenrichting was volgens de verkeersdeskundigen niet mogelijk. Er is overigens ook geen voldoende ruimte voor auto’s in de straat om terug te draaien op openbaar terrein. Spijtig dat de oppositie desondanks die optie opnieuw voorlegde in een enquête terwijl ze dat studieresultaat kende.
De proefperiode is verlengd, ook al omdat tijdens de proefperiode de afsluiting van de Waversebaan aan het Zoet Water de gewone verkeersstromen beïnvloedde. (En nu overigens ook de afsluiting van de Weertse dreef.). De meerderheid is niet zinnens een nieuwe proefperiode met een andere straatindeling te organiseren. Wel wordt voorzien om meer info en toelichting te geven bij het plan, en de negatieve effecten voor de omliggende straten aan te pakken.
Vervolgens werd er gestemd over het voorstel van Pro OH om te voorzien in een nieuwe proefperiode met gedeeltelijke tweerichting. Meerderheid tegen oppositie van Pro OH en N-VA werd het voorstel verworpen.
