Tijdens de gemeenteraad van juni 2023 werd ingestemd met het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en het Agentschap Natuur en Bos over de Weertse dreef. Niemand stemde tegen, de oppositie onthield zich.
Het Agentschap zal de Weertse dreef afsluiten voor autoverkeer, de asfalt opbreken, de dreef ontharden en voorzien in een nieuwe waterdoorlatende toplaag. Bij omleidingen of noodsituaties zal traag autoverkeer (maximum 30 km per uur) mogelijk worden gemaakt in de twee richtingen. Daarmee wordt een verkiezingsbelofte ingelost die CD&V, Vooruit, N-VA en Groen voor de verkiezingen in 2018 hadden gemaakt.

Er werd opdracht gegeven om binnen de drie maand met een notaris een akte in die zin op te stellen. In de overeenkomst werden meteen ook een aantal wederzijdse engagementen geregeld, ook voor geheel andere materies dan de Weertse dreef.
De precieze afspraken bij de notaris
De gemeente geeft voor 99 jaar de Weertse dreef en de onverharde zijdelingse strook langsheen de dreef in erfpacht aan het Agentschap Natuur en Bos. Het Agentschap betaalt daarvoor elk jaar 1 euro (één euro), maar mag dat ook meteen voor de komende 99 jaar betalen. De gemeente zal ook de Grezstraat verbeteren tussen de Maurits Noestraat en de Langendaalstraat in het bos met een nieuwe doorlatende toplaag, zodat de fietsverbinding naar en door het bos wordt verbeterd.
In ruil zorgt het Agentschap Natuur en Bos ervoor dat de Weertse dreef tijdelijk terug kan opengesteld worden voor gemotoriseerd verkeer (maximum 30 km per uur) bij noodsituaties en omleidingen op gemotiveerd verzoek van de gemeente. Voor dat soort gevallen wordt ook het wandelpad/fietspad dat parallel loopt met de Weertse dreef langsheen de afsluiting van het militair domein behouden . In de praktijk zal de afsluiting van de Weertse dreef dus pas ingaan na de werken aan het Zoet Water. ANB staat op eigen kosten in voor het onderhoud van de 3 km lange weg.
ANB engageert zich ook om de belangrijkste en meest functionele fietsverbindingengeschikt te maken en goed te onderhouden. Het ecoduct over de Naamsesteenweg zal drie keer per jaar kunnen gebruikt worden voor een educatieve of wandelactiviteit. Aan het Zilvermeer in Oud Heverlee zal het ANB een omgevingsvergunning indienen voor het realiseren van een wandelpad tussen de Heulpoel en het Zilvermeer richting Korbeek-Dijle met een brug over de Dijle.
Een aantal gerealiseerde afspraken worden vastgelegd en in de notarisakte wordt er naar verwezen. Aan het Zoet Water wordt door ANB het aantal parkeerplaatsen beperkt aan de dreef en de zijparking aan de Kapel van Steenbergen, maar komen er enkele parkeerplaatsen in functie van mindervaliden en mensen die water afhalen aan de Minnebron. Dat geldt ook voor de herschikking van de parking langsheen de Weertse dreef aan de Naamsesteenweg . De gemeente wil ook goed samenwerken met ANB voor de ontslibbing van de vijvers aan het Zoet Water en het nieuwe beheersplan voor het Zoet Water, de parkings aldaar.
De discussie in de gemeenteraad
Bij de bespreking moest Jos Rutten (Vooruit) , als betrokken leidend ambtenaar van ANB, de zitting verlaten. In de bespreking vroeg Francis Van Biesbroeck (N-VA) waarom het voor 99 jaar werd afgesloten in plaats van bijvoorbeeld 50 jaar. De burgemeester zei dat het een keuze was: ANB doet ook investeringen, maar eigenlijk geven we met 99 jaar aan dat we in de praktijk op een definitieve regeling mikken. Ook over de compensaties werden vragen gesteld. Door Mark Binon (N-VA) of er bijvoorbeeld geen gelijke oppervlakte aan grond van ANB aan de gemeente kon worden gegeven. Dat was niet het geval, zei de burgemeester, we zagen dat ook niet waar dat zou nodig of nuttig zijn. Maggie Steeno (N-VA) vond het niet goed dat er al een mededeling was gedaan aan de pers nog voor de gemeenteraad wat beslist had. . De burgemeester stelde dat hij in de persberichten steeds had aangekondigd dat het vanavond op de gemeenteraad zou worden behandeld.
Tom Teck (Pro OH) vond dat voor een oppervlakte van 1,5 hectare grond er in ruil toch weinig compensaties van ANB werden gegeven. Het leek hem dat er niet zo sterk onderhandeld werd met ANB om in ruil wat te bekomen. In de toekomst hebben we misschien ANB ook nodig als bijvoorbeeld voor de heraanleg van de Zoete Waters de Maurits Noestraat moet verschoven worden. Om die reden, te weinig compensaties, zou Pro OH zich onthouden. De burgemeester wees erop dat de Beukendreef en de Grezstraat door ANB goed is aangelegd door ANB, net als de Parnassusdreef: een zegen voor de fietsers. Als ANB dat ook doet met de 3 km van de Weertse dreef is dat ook een cadeau voor de gemeente en de bewoners, vond hij.
Bij stemming werd het voorstel door de meerderheid van CD&V, Groen en Vooruit goedgekeurd, niemand stemde tegen, de oppositie van N-VA en Pro OH onthield zich. De burgemeester reageerde nog dat hij het mooi vond dat niemand tegenstemde.