Lobbywerk, mailcampagnes naar burgemeester Clerckx, het wederwoord van Samen, gedoe over woontorens: het ontbrak er niet aan de voorbije dagen. En dat naar aanleiding van de discussie op de gemeenteraad en het schepencollege over de omgevingsvergunning voor het mega bouwproject in het woonuitbreidingsgebied. Een klein overzichtje.
Zoals we hier eerder al in ons verslag over de gemeenteraad van dinsdag 12 november weergaven werd op de gemeenteraad met de kleinst mogelijke meerderheid de wegenis goedgekeurd van het aangevraagde project. De CD&V fractie stemde daarbij verdeeld. Burgemeester Clerckx en zijn twee CD&V schepen Katrien Timmermans en Kris De Bruyne stemden voor. CD&V Raadslid Vleminckx koos op zijn (voorlopig) laatste gemeenteraad voor een onthouding omwille van de bezwaren die hij opmerkte tijdens de huisbezoeken, afscheidnemend CD&V raadslid David Huygens onthield zich “omdat hij geen tijd had gehad” om het lijvige dossier te lezen, en liever vooraf een commissie had gewenst, afscheidnemend CD&V raadslid Gerrit Versyck kondigde eerst aan zich te onthouden maar stemde na de onderbreking toch voor om het dossier te kunnen overlaten aan het schepencollege.
Zo werden de wegeniswerken toch goedgekeurd. Zonder die goedkeuring zou noch het schepencollege, noch de provincie in beroep de omgevingsvergunning kunnen goedkeuren. En daarmee kwam de bal terecht in het schepencollege van 19 november. Meteen de laatste kans om het project al of niet een vergunning te geven: 20 november was de uiterste datum van goedkeuring. Indien er voor die dag geen beslissing was, werd het een stilzwijgende weigering.
Een tegencampagne in Haasrode
In Haasrode kwam een tegencampagne op gang. Met een flyer riep een inwoner van Haasrode op om massaal te mailen naar het mailadres van burgemeester Bart Clerckx met als onderwerp : NEEN, GEEN DURABRIK. In de flyer had men het over “meerdere woontorens tot 4 verdiepingen hoog”. En vond men het zeer kwalijk dat de uittredende coalitie daarover nog zou beslissen. U vindt de volledige oproep hier .
We kregen al snel een fotocollage doorgemaild van dergelijke “woontorens” met 4 à 5 bouwlagen zoals ze nu al te vinden zijn in Blanden en Vaalbeek.






Op facebook lanceerde Joeri Willems, niet verkozen kandidaat op de lijst van Red Oud Heverlee, een poll. Deelnemers konden stemmen over de vraag of ze wensten dat het project werd goedgekeurd (83 % stemde tegen) , en of het uittredend of het nieuw schepencollege dat dossier moest behandelen. 71 % vond dat het aan het nieuwe schepencollege moest toekomen. 490 stemmen werden geregistreerd, waarvan 272 antwoorden dat ze in Haasrode wonen.
Het schepencollege van 19 november
Club CD&V deelde op facebook mee dat de burgemeester en de twee CD&V schepenen “geen groen licht hadden gegeven” voor de omgevingsvergunning. Alle motieven gaven we al weer in het vorig artikel hier op deze website en vind je ook op de CD&V website met deze link .
Vandaag volgde ook het relaas van Samen. Hun volledig persbericht (8 blz) vindt u hier. Met citaten uit het verkiezingsprogramma van Club CD&V over de nood aan bijkomende woningen en over de verdiensten van het project in Haasrode “In WUG Haasrode zal de projectontwikkelaar een ‘buurtschuur’ bouwen, gelegen in het aan te leggen park. Er is ruimte voorzien voor een kleinschalige kinderopvang met onthaalouders” wijzen ze op de bocht bij CD&V.
Samen wijst op de “ongelooflijke meerwaarde” van het project voor Haasrode: de 3 hectare park met ruimte voor sport en spel, de extra kinderopvang en een toffe buurtschuur,de autovrije fiets en wandelwegen, de deelwagens voor het hele dorp, de 32 sociale woningen en een betaalbaar aanbod bescheidenwoningen, het voorkooprecht gedurende zes maanden voor eigen inwoners, het aanpakken van de waterproblematiek in Haasrode, ….De voorgeschiedenis van het Durabrikproject wordt geschetst en hoe dit evolueerde van een weinig aantrekkelijk project naar een bouwproject dat zelfs in een Pano-uitzending werd geprezen als een modelproject van ruimtelijke ordening.
De coalitiepartner CD&V wordt aangewreven dat ze zes jaar duidelijk pro waren, en minstens 5 keer expliciet ja heeft gezegd over dit project. De bocht in het CD&V standpunt wordt het prijskaartje genoemd van de burgemeesterssjerp in de nieuwe coalitie. Samen laakt de houding van de CD&V in de gemeenteraad waarbij zonder enige communicatie vooraf eerst drie, daarna twee CD&V raadsleden zich onthielden. En ook hoe CD&V op het schepencollege dan weer met drie tegen stemde: het dossier werd daardoor uitgesteld naar een volgend college op 26 november. Maar daardoor is de uiterste datum in dit dossier verstreken en is er dus juridisch een stilzwijgende weigering.
En nu ?
Projectpromotor Durabrik kan nu in beroep gaan bij de provincie. De provincie kan daarbij het dossier zelf afhandelen zonder dat de gemeente hierin nog een rol speelt. Maar ook de nieuwe deputatie heeft een samenstelling van 2 N-VA, 1 CD&V en 1 Open VLD. Dat stemt vrij goed overeen met de komende coalitie in Oud Heverlee. In het aanslepend Colruyt-OKAY dossier bleek al dat de deputatie niet steeds de standpunten volgt van hun partijgenoten in Oud Heverlee: de N-VA leden stemden de voorlaatste keer om de vergunning voor de Colruyt te weigeren, maar werden niet gevolgd door CD&V en Open VLD. Toen het dossier na hoger beroep terugkeerde naar de deputatie ,stemden dezelfde N-VA deputatieleden toch voor het Colruyt project.
Keurt de deputatie het dossier toch goed, dan kunnen belanghebbende naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Goed voor minstens een jaar uitstel. Waarna bij vernietiging van een beslissing van de provincie het dossier terugkeert naar de deputatie.
Verwerpt de provincie het beroep van Durabrik dan is het dossier terug naar af.
Durabrik kan er ook voor kiezen om een nieuwe aanvraag in te dienen na overleg met de nieuwe coalitie. Of kan rustig op twee paarden wedden: in beroep gaan bij de provincie en intussen overleggen met de nieuwe coalitie. Of in afwachting uitspraak over een hoger beroep opnieuw een aanvraag indienen bij de gemeente. De carrousel kan nog een tijdje draaien.
Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.