Op de gemeenteraad van juni was er een agendapunt  over de mogelijke aanleg van een fietspad vanaf het eind van de Hazenfonteinstraat in Oud Heverlee. Daar zou vanaf de brug onder de autostrade een nieuw fietspad worden doorgetrokken tot de  De Croylaan in Heverlee. Nu stopt de Hazenfonteinstraat net voorbij de brug onder de E40. Met een nieuw fietspad langsheen de spoorweg zou dit  520 meter verderop kunnen aansluiten waar de De Croylaan  doodloopt  langsheen de gebouwen van de technische diensten van de KU Leuven. Het nieuwe fietspad zou dan helemaal parallel lopen met de Fonteinstraat en Oud Heverleestraat aan de andere kant van de spoorweg. 

Schepen Katrien Timmermans (CD&V)  had er naar eigen zeggen hard voor aangedrongen en  onderhandeld met Leuven en Interleuven. Wat op de gemeenteraad voorlag was een samenwerkingsovereenkomst met de stad Leuven en Interleuven. Met de stad Leuven omdat het tracé van het geplande fietspad 170 meter loopt op het grondgebied van Oud Heverlee, en 350 meter op grondgebied Leuven.

De rode streep op dit kaartje toont hoe het plan de Hazenfonteinstraat wil doortrekken tot de De Croylaan, parallel met de Fonteinstraat en Oudheverleestraat aan de andere kant van de spoorweg.Links zie je de verbinding vanuit de Hazenfonteinstraat over de Dijle, via de tunnel onder de E40 en langs de snelwegparking van de E40 verder naar de Celestijnenlaan.

Er waren eerder al in Leuven en Oud Heverlee gemeentelijke beleidsopties geformuleerd voor deze doorsteek van de De Croylaan tot de Hazenfonteinstraat: als een missing link in het bovenlokaal fietsroutenetwerk van het gemeentelijk structuurplan van de stad Leuven, en in het meerjarenplan van Oud Heverlee.

Probleem is dat het tracé op de grens loopt van het beschermde natuurgebied, die grens over de hele lengte breder maakt en zo de rand afknabbelt van het natuurgebied.  Er wordt gemikt op de aanleg van een onverhard, niet verlicht en verhoogd pad op of tegen de spoorwegberm.

Er werd advies gevraagd aan het Agentschap Natuur en Bos. Dat gaf een negatief advies omdat er onvoldoende gegevens waren aangeleverd. Een overheid die dat soort beschermd natuurgebied wil aansnijden moet aantonen dat dit  noodzakelijk is, er geen andere alternatieven zijn, en het verloren natuurgebied elders compenseren met nieuw soortgelijk gebied. Dat zou kunnen gebeuren door  een 10tal aren van het Arenbergpark toe te voegen aan het natuurgebied. Het dossier wordt daarom ook ingepast in een aantal andere ingrepen

Om het dossier voor te bereiden en de mogelijkheden te onderzoeken sluiten Oud Heverlee en de stad Leuven nu een overeenkomst met Interleuven. Die moet instaan voor een onderzoek naar de noodzaak van en alternatieven voor het fietspad, de technische plannen, en de argumenten voor het dossier. Interleuven krijgt daarvoor 5000 euro, 1/3 te betalen door Oud Heverlee. Op basis van het nieuwe dossier zal Oud Heverlee dan opnieuw advies vragen aan ANB.

Of het allemaal lukt is nog de vraag. Het wordt alvast een hele dobber om de noodzaak van de nieuwe fietsverbinding aan te tonen. Die nieuwe verbinding loopt immers over de hele lengte links van de spoorweg, terwijl rechts van de spoorweg de Fonteinstraat en de Oud Heverleestraat vrijwel evenwijdig ook tot de De Croylaan lopen. Anderzijds kan je nu al op het einde van de Hazenfonteinstraat ook langs rechts een aardeweg nemen, over de Dijle, en door de tunnel onder de autosnelweg op een verhard pad naar de Celestijnenlaan. Het bijkomend nut is relatief, “de dwingende reden van groot openbaar belang” aantonen om “onvermijdbare en onherstelbare schade” aan het natuurgebied van het Elzenbroekbos te verantwoorden wordt erg moeilijk. Daarover dient bij een beroep de raad voor vergunningsbetwistingen te oordelen.

Wordt nog vervolgd.