Fien Gilias (Pro OH) zette het punt op de agenda van de gemeenteraad. Er wordt volgens de website van de gemeente bij het strooien voorrang gegeven aan doorgangswegen, schoolomgeving, bruggen en pas nadien aan andere straten. Nochtans vond ze dat de Herpendaalstraat in Haasrode, veel gebruikt door fietsers richting de Leuvense scholen, bij de lprioriteiten moest gevoegd worden. Daar was drie dagen niet gestrooid. En of er geen afspraak kon worden gemaakt met Leuven om de brug over de E40 langs de Parkstraat in Haasrode sneeuwvrij te maken voor fietsers. Dat was niet gebeurd.

Burgemeester Bart Clerckx (CD&V)  wees erop dat het 10 jaar geleden was dat er zoveel sneeuw was gevallen, er is nu  gestrooid met zout dat drie jaar geleden is aangekocht. Op 48 uur is er nu 60 ton gestrooid.

Ik had twee prioriteiten, zei de burgemeester: de bussen mogen niet komen vast te zitten op bijvoorbeeld de Leuvense straat en Milsestraat.  En ten tweede,  je moest het heel duidelijk kunnen merken als je vanuit Bierbeek binnen reed in Haasrode of Oud Heverlee. Maar om twee uur ’s nachts heb ik de opdracht gegeven het strooien te stoppen: het sneeuwde zo hard dat het strooien geen zin meer had.

De konvooi-techniek

We hebben een nieuwe techniek gebruikt: in konvooien rijden: als eerste de sneeuwschup, dan de kleine veegwagen, en vervolgens de grote veegwagen die twee derde van de weg vrij maakte, en dan pas de strooier. Ze hebben meer dan 20 uur gereden. Maar om twaalf uur is onze kleine veger in panne gevallen. ’s Morgens waren onze wegen sneeuwvrij en ijsvrij, maar de fietspaden waren spijtig genoeg nog besneeuwd: de kleine veger was stuk.

Op dat moment vind je nergens reservematerieel: alles is overal in gebruik.  We mochten na de middag van Bierbeek hun tractortje lenen. Dat was echter wat te breed voor onze fietspaden, zeker als er auto’s vlakbij het fietspad geparkeerd staan. Onze man heeft daarmee gereden tot halfvijf. Dan was er een band stuk, die moest naar een bandencentrale. Dan is daar nadien mee gewerkt . Maar de sneeuw was intussen dikwijls al aangetrapt, men durfde de sneeuwruimer niet te laag bij de grond instellen uit vrees voor nieuwe schade aan het materieel. Er werd door langsrijdende bussen en auto’s ook sneeuw terug op de fietspaden gespat. Vandaar de problemen met de fietspaden.

Vrijdag is er ook nog de band van de sneeuwruimer afgegaan. Sommige straten was men  vergeten, de mensen hadden zwaar gewerkt, we wisten dat de dooi eraan kwam.

Nergens beter dan bij Luc Appermont

Voor wat de brug in Haasrode betreft gaan we niet in overleg met de stad Leuven:  dat doen we zelf. En ik heb ontdekt waarom zoveel mensen denken dat er in Bierbeek beter wordt gestrooid dan in Haasrode, zei Bart Clerckx. Dat komt omdat er in het stuk tussen het rond punt aan bloemenwinkel Vannerum en het rond punt aan de Lindeboom in Bierbeek dubbel wordt gestrooid. Wij van Oud Heverlee rijden met de strooiwagen tot de Lindeboom in Bierbeek en draaien daar terug, die van Bierbeek rijden tot Vannerum en draaien daar terug.  Aan dat stuk daar bij Luc Appermont en Bart Kaëll is er dus nergens beter gestrooid.    

Wat de Herpendaalstraat betreft was de burgemeester zelf gaan kijken na een seintje van Fien Gilias. Er lag nog sneeuw maar er waren berijdbare stroken, zoals elders.  We moeten een evaluatie maken, zei de burgemeester. Bij lichte sneeuwval van een paar centimeter kunnen we dat aan, als er meer valt hebben we een probleem met ons materieel. Eén kleine veegwagen is dan niet genoeg. Nu wisselen we de routes ook af: de ene keer gaat de veegwagen eerst richting Oud Heverlee en Sint Joris Weert, maar dan komen de fietspaden van Haasrode en Blanden pas tegen halftien aan de beurt. En andersom. En halftien is dan voor fietsende schoolkinderen veel te laat. Maar moeten we die investering doen voor de zeldzame keren dat het zo fors sneeuwt ?