Op de gemeenteraadszitting van 30 mei werden de raadsleden geïnformeerd over de klacht van twee inwoners van Sint Joris Weert bij de gouverneur. Beide inwoners maakten bezwaar tegen de recente uitbreiding van de zone 30. En dan niet omdat ze dit, zoals de meeste zure reacties op Facebook té ver vonden gaan, maar wel omdat ze de zone 30 graag verder doorgetrokken zagen.
Meer bepaald ging hun bezwaar erover dat de zone 30 niet wordt doorgetrokken over de hele Stationsstraat en Beekstraat. In de Stationsstraat stopt de zone 30 even voorbij het station en de bakker richting Kauwereelstraat, en loopt niet door tot het kruispunt. Ook in de Beekstraat stopt de zone 30 even voorbij het schoolstraatje, en loopt niet door tot de hoek met Kauwereelstraat.
De klagers voerden aan dat dit niet logisch is: elders in de gemeente begint de zone 30 samen met de bebouwde kom, hier stopt dit midden van een straat in de bebouwde kom. Het zou veel duidelijker zijn voor weggebruikers om de zone 30 door te trekken in de hele straat, en niet midden in de straat het snelheidsregime te veranderen. Dan is het ook duidelijk voor alle weggebruikers: bebouwde kom= 30 km per uur. De zone 30 doortrekken in de Stationsstraat tot het rond punt zou dan aansluiten op deze van de Roodsestraat en Molenstraat, en de verkeersveiligheid met veel jonge scholiertjes ten goede komen. Het zou de verkeersregels eenvoudiger, eenvormiger, duidelijker, veiliger én leefbaarder maken voor alle dorpsbewoners, besluit de klacht.

Het antwoord van de gouverneur
De gouverneur Jan Spooren (N-VA) vroeg de gemeente om meer uitleg. En schreef vervolgens aan beide indieners van de klacht een brief. Die werd ter informatie voorgelegd aan de gemeenteraad. “Het gemeente-bestuur van Oud-Heverlee deelde mij mee dat het in theorie niet tegen het principe van een uitbreiding van de zone 30 in de hele bebouwde kom is, maar dat het in de praktijk heel moeilijk te realiseren is wanneer de infrastructuur er niet geschikt voor is.” (…) “Dit voorstel van het gemeente-bestuur is ook ondersteund door de politiediensten. Hoe langer de zone 30, hoe moeilijker de handhaving wordt en hoe moeilijker is het om een draagvlak te krijgen en om de snelheid van 30 km/u af te kunnen dwingen. De politie vindt dat de nieuwe uitgebreide zone 30 al lang genoeg is en vindt het niet relevant om verder uit te breiden, vooral omdat de infrastructuur van de andere straten niet bij een zone 30 past.”
Daarmee vatte de gouverneur het standpunt van de gemeente samen. Die had, ondersteund met foto’s , willen aantonen dat het tweede deel van de Stationsstraat naar infrastructuur niet geschikt is voor een zone 30: de straat is 6 meter breed, en heeft er afgescheiden en verhoogde voetpaden/fietspaden. Voor de Beekstraat ligt dan anders, schreef de gemeente: “daar is de redenering logisch en zou de zone 30 bijgevolg kunnen uitgebreid worden tot aan het kruispunt met de Kauwereelstraat. De dienst infrastructuur heeft dit eerder zo voorgesteld, maar dit voorstel werd niet weerhouden. De dienst infrastructuur vindt het zeker relevant om deze situatie ten laatste bij de werken van de Beekstraat opnieuw te evalueren.” En dat werd ook tijdens de gemeenteraad benadrukt: binnenkort wordt de Beekstraat opnieuw aangelegd als eenrichtingsstraat en met een fietspad (dat nu nog ontbreekt). Als die werken klaar zijn wordt dat opnieuw bekeken.

De gouverneur sloot zich aan bij dit standpunt, En vond het daarom niet nodig om verder op te treden tegen deze beslissing van de gemeente. De zone 30 blijft dus wat ze is, zeker tot na de werken in de Beekstraat.