uit ADO nr. 97

   Je kan geen tijdschrift of krant openslaan of je vindt wel een artikel waarin de lof over de fiets gezongen word. De "weken van de zachte weggebruiker" en de "maanden van de fiets" volgen elkaar in snel tempo op. Maar hoe zit het met de daad achter het woord? Wordt het fietsen werkelijk aangemoedigd? Hebben we betere en veiliger fietspaden gekregen? Tijd dus voor een round-up van de veranderingen die onze fietsende dorpsgenoten zeker aanbelangen.

ARCH97-1.jpg (14110 bytes)

 

 

fietsnieuws

niet allemaal kommer en kwel

   Om met een goede realisatie te beginnen. De Ophemstraat en de Bogaardenstraat zijn nu wel heel fietsvriendelijk geworden. Met drempels alleen voor het autoverkeer (foto). Als men nog zou kunnen zorgen voor een probleemloze oversteek van de Bogaardenstraat dan valt ons laatste puntje van kritiek ook weg.

Aan de andere kant van ons dorp blijft het lang wachten op de nochtans meer dan dringende verbetering van de Parkstraat. De eerste plannen van het studiebureau werden verworpen. Met name de aansluitingen van de Blandenstraat en Herpendaalstraat moeten veiliger. In alle geval is er een fietspad van 1,50 meter voorzien. Ronduit ergerlijk is dan weer de manier waarop het fietspad op de brug over de E40 aangepakt werd. Wee de scholier die met zijn fiets van de hoge, smalle fietsstrook sukkelt…

Nu we het toch over de schoolgaande jeugd hebben. Heel wat jong volk trekt dagelijks door Duivenstraat en Vinkenbosstraat naar de H. Hart en Sint -Albertusschool en komen in conflict met ouders die file-ontglippend hun kinderen met de auto naar school brengen. Een plaat "uitgezonderd plaatselijk verkeer" veranderd daar natuurlijk niets aan. "Waarom de Vinkenbosstraat niet gewoon afsluiten voor de auto?" vroegen we onze bevoegde schepen, Joris Vanderveeren. En ja, hij wil het wel eens uitproberen als proefproject. (volgend schooljaar??).

Voor de recreatieve fietser is er dan weer goed nieuws: De "fietsroute Dijleland"(36 km) die ons langs de mooiste hoekjes in onze omgeving voert, is pas bewegwijzerd. Als je ons wandelboek "In en om Oud-Heverlee" besteld, krijgt u er deze routebeschrijving gratis bij!

geld van fietsnetwerk voor vijvers en parking!

   Ook IGO Interleuven (Intergemeentelijk opbouwwerk) legt de laatste hand aan een recreatief en toeristisch fietsnetwerk (Interreg II). Dit plan is meer gericht op het verbeteren van de bestaande fietspaden. Een en ander moet ruim geÔnterpreteerd worden. Onze gemeente gebruikt deze subsidie voor het aanleggen van de leervijver aan ’t Zoet Water, waar de route langskomt. Hier en daar duikt wel een nieuwigheid op. Zo is het mogelijk dat er een fietspad komt naast de Weertsedreef, waar nu nog de omheining van het munitiedepot staat.

Al hadden wij toch heel wat liever gezien dat onze schaarse Vlaamse bossen van doorgaand autoverkeer gespaard werden.

plannen en nog eens plannen

   Ook de stad Leuven bouwt gestaag haar fietsnetwerk uit. En dat opent perspectieven voor het huis--werkverkeer van onze dorpen naar Leuven. Helaas enkele cruciale stukken ontbreken nog:

Het knappe nieuwe fietspad vanaf de Tiensesteenweg langsheen de spoorweg stopt aan Heverlee station. Nochtans was het de bedoeling dit pad verder door te trekken langs de spoorweg om het zo te laten aansluiten op de Fonteinstraat. Dat zou een ideaal fietstraject Leuven - Oud-Heverlee creŽren. Helaas op de lange baan geschoven wegens te duur. Men hoopt nog dat Het Vlaams Gewest dit stuk wil subsidiŽren, anders zou het gewoon afgevoerd worden.

Wat er wel snel kan komen (helaas minder nuttig) is een fietspad vertrekkend aan het industrieterrein van Haasrode, langs de E40, tot aan het Dijlepad in Oud-Heverlee. Ook hier gaat het slecht om een verbetering van bestaande, maar plaatselijk erg modderige fietspaden.

En tenslotte vermelden we nog dat er een nieuwe fietsroute in de maak is in de Ijse- en Dijlevallei van Korbeek-Dijle tot Overijse. Sommige delen zijn al verwezenlijkt, andere stuiten op tegenstand. Zo zou een gedeelte van dit pad dwars door het belangrijke vogelrichtlijngebied, de Doode Bemde lopen.